Hoofdsponsor

Time management

Time management

Alisa Stoetman
21 februari 2020

We hebben het allemaal druk. Naast je studie heb je een bijbaantje, doe je verschillende commissies, zit je misschien ook bij een Rechtswinkel en wil je ook nog sporten en andere leuke dingen doen. Hoe krijg je dit allemaal voor elkaar in een week tijd? Dat is een kwestie van efficiënt met je tijd omgaan; oftewel time management! Door je week op een slimme manier in te plannen en het overzicht voor jezelf te bewaren krijg je veel gedaan in korte tijd. Als je dit onder de knie hebt, blijf je daar altijd profijt van hebben. Er zijn veel verschillende manieren die je kunt toepassen, maar het belangrijkst is dat je voor jezelf een manier vindt die werkt. Hieronder lees je aantal tips die je kunnen helpen.

Overzicht

In eerste instantie is het belangrijk om een overzicht te hebben van wat je moet doen in een week. Dit geldt voor studietaken en commissiewerk, maar zeker ook voor privézaken. Maak hiervoor een to do-lijst met verschillende kopjes. Elke keer als er iets in je hoofd opkomt kun je dit erbij zetten. Dit kan op papier, maar er zijn ook genoeg apps die je hierbij kunnen helpen zoals Wunderlist.

Probeer je dingen die je op je to do-lijst zet zo concreet mogelijk te maken. Deel een grote taak dus op in kleinere onderdelen, waardoor deze een stuk overzichtelijker wordt. Hierbij is het belangrijk dat je realistisch bent over hoeveel tijd iets zal kosten. Daarnaast is het handig om je verschillende taken op te delen in categorieën.  Een bekende managementtheorie die hiervoor gebruikt kan worden is het zogenaamde ‘Eisenhower-methodel’. Hierbij deel je dingen in bij de volgende categorieën: ‘belangrijk en urgent’, ‘belangrijk en niet urgent’, ‘dringend en niet belangrijk’ en ‘niet dringend en niet belangrijk’. Op deze manier weet je waar je meteen mee moet beginnen, wat daarna belangrijk is en welke dingen niet belangrijk zijn maar je op dat moment toch veel tijd aan moet besteden.  

Indelen

Als je eenmaal een overzicht hebt voor jezelf, kun je je to do lijst als blokken in je agenda zetten. Dit is erg makkelijk op je telefoon in bijvoorbeeld een app als Google Calendar. Je kunt ook een papieren deskplanner of weekplanner kopen, afhankelijk van wat jij zelf het meest prettig vindt werken. Bij het indelen kun je rekening houden met een aantal dingen. Plan ten eerste niet te veel in op een dag als je vooraf weet dat dit niet haalbaar is. Let er daarnaast op dat je je week niet té strak inplant. Je zult altijd zien dat er iets onverwachts tussendoor komt. Kijk ten slotte naar op welke momenten jij het best iets gedaan krijgt. Als jij in de morgen het meest productief bent, plan dan vooral de dingen in die het meest belangrijk zijn of de meeste concentratie vergen.

Het maken van een overzicht en het verwerken van je to do-lijst in je agenda kost wat tijd, maar als je hier een wekelijkse gewoonte van maakt zorgt dit voor meer inzicht in alles wat je moet doen. Ook is het fijn om hierdoor steeds te kunnen focussen op één ding tegelijk en daardoor niet te hoeven multitasken. Dat is namelijk niet per se effectiever!

Verenigingenweb
Cancel