Hoofdsponsor

Interview met Harrie Lamers: opvallen op LinkedIn

Interview met Harrie Lamers: opvallen op LinkedIn

Alisa Stoetman
02 juli 2019

Leuk dat ik je wat vragen mag stellen, Harrie! Ik heb je natuurlijk gezien op het Skills Event waar je een interessante lezing gaf over LinkedIn. Zou je misschien voor de mensen die jou niet kennen kunnen vertellen wie je bent en waar je je zoal mee bezig houdt?

“Ik ben Harrie Lamers, geboren in Den Haag en wonend in Zoetermeer. Ondernemer, vader, getrouwd, drie kinderen en ik houd me met name bezig met het spreken op het onderdeel netwerken. Netwerken offline en netwerken online, waarbij ik bij dat laatste met name altijd spreek over het medium LinkedIn. Ik ben een trainer/ adviseur op dat onderdeel en verder vind ik het ontzettend leuk om mensen met elkaar in verbinding te brengen, omdat ik weet dat het altijd waardevol is als je iemand anders weet te helpen op die manier.”

Wanneer ben jij begonnen met het zelf actief gebruiken van LinkedIn en wanneer begon je dit te gebruiken om andere mensen met elkaar te verbinden?

“Eigenlijk heb ik het in verbinding brengen van mensen altijd al geleerd van mijn vader en van mijn opa. Dat zit er al van jongs af aan in. Ik was vroeger altijd de ‘regelaar’ binnen de vriendengroep, om het zo maar te zeggen. Met LinkedIn ben ik meer dan tien jaar geleden in aanraking gekomen toen ik nog werkzaam was op een groot accountantskantoor. Toen merkte ik dat het een handig medium is om te weten wat je relaties doen en te weten wie de persoon is waar je mee hebt gesproken. Zo gingen we met elkaar connecten en ging ik mijn netwerk steeds verder vergroten”

Hoe zou jij LinkedIn uitleggen aan iemand die hier nog geen gebruik van maakt?

“Eigenlijk is LinkedIn een platform, net zoiets als een ander social-mediakanaal (denk aan Facebook). LinkedIn is één van de weinige platformen waarop je, als je een LinkedIn account hebt, en ook connecties met andere mensen, ook van deze mensen kunt zien wie zijn of haar connecties zijn. Dat maakt het zo waardevol.  Als je bijvoorbeeld ziet dat je met iemand in contact wilt komen, kun jij aan jouw connectie vragen; ‘wil jij mij in contact brengen?’ Zo kun je je netwerk vergroten, je omzet vergroten, je naamsbekendheid vergroten. Zo leg ik het altijd uit.”

Wat is voor een student de toegevoegde waarde van een LinkedIn profiel?

“Als je op jonge leeftijd al je netwerk aan het vergroten bent online, zoals LinkedIn doet, dan vergroot dat je kansen en je mogelijkheden voor in de toekomst. En dat kan op alle vlakken zijn! Denk aan een stageopdracht, of je bent op zoek naar een bepaald bedrijf. Of je wil jezelf in de kijker spelen. Dan is het gewoon harstikke handig om alvast een netwerk te hebben.”

Hoe zorg je ervoor dat jouw profiel opvalt tussen al die andere profielen van andere studenten?

“Door aanwezig te zijn door te gaan posten. Dus niet passief aanwezig zijn door alleen een profiel te hebben maar door actief waardevolle berichten te gaan posten. Wat dan waardevol is, moet je zelf bepalen. Dus wat is jouw expertise en wie ben jij? Door in je profiel ook na te gaan denken over hoe jij onderscheidend wilt zijn ten opzichte van anderen.  Zet jij alleen het woord ‘student’ in je profiel of zet je bijvoorbeeld in je profiel dat je, ik noem maar wat, een ontzettend goede hockeyspeelster bent, dat je heel veel met Bitcoins doet of met Blockchain. Noem maar op. Dat moet je in je profiel verwerken, waardoor je er net iets meer uitspringt dan alle anderen profielen.  Je moet eigenlijk je LinkedIn profiel net zo behandelen als een website. Stel ik kom op een website, dan denk ik binnen 3 seconden ‘ik vind het wel leuk’ of ‘ik vind het niet leuk’. Dan ga ik doorklikken en verder kijken. Datzelfde moet je creëren op je LinkedIn profiel.”

Je had het net al even over waardevolle content plaatsen op je profiel: hoe kun je hiervoor zorgen als je als student bijvoorbeeld zelf geen artikelen schrijft?

“Je kan nadenken over waar je bent geweest. Stel je bent ergens bij een bedrijf, op een bijeenkomst of op een leuke plek geweest. Maak daar eens een foto van en plaats dit erop! Heel veel mensen zeggen dan dat het op Facebook gaat lijken, maar LinkedIn is net zoals Facebook. Facebook is weer net zoals LinkedIn, Instagram is net zoals Facebook en Instagram is net zoals LinkedIn. Dit is alleen nog een gevoelskwestie bij heel veel mensen. Daardoor post men niet. Daardoor durft men geen berichten te plaatsen. Het leuke is dat op het moment dat je een bericht hebt geplaatst je wel ziet dat heel veel mensen daarop reageren of het liken. Dat maakt het wel weer leuker.”

Wat zijn functionaliteiten van LinkedIn waar gebruikers over het algemeen meer uit zouden kunnen halen?

“Zorg in ieder geval dat je profiel compleet is. Dat is wel een belangrijke. Denk niet alleen aan de kopregel, maar ook aan de samenvatting. Zorg ook dat je profiel bijvoorbeeld gekoppeld is aan een bedrijfspagina of aan een stage waar je hebt gewerkt. Ook bijbaantjes bij wijze van, dat mag best allemaal. Zorg dat je je vaardigheden en ook al je gegevens hebt ingevuld. Bijvoorbeeld een e-mailades of een website. Wat ik nog veel belangrijker vind is de eerste indruk; zorg in ieder geval voor een goede profielfoto die openbaar is. Dus voor iedereen zichtbaar. Denk ook  eens na over je achtergrondfoto. Maak dat blauwe vak eens anders! Hierdoor spring je er ook weer uit. Hier heb je ook een tooltje voor dat ‘Canva’ heet. Daar kun je allemaal banners maken voor LinkedIn,  Instagram en posters. Noem maar op. Daar kan je zelf een beetje freubelen of  je laat het door iemand anders doen.”

Hoe kun je je netwerk het best vergroten? Voeg je op LinkedIn bijvoorbeeld alleen mensen toe die je persoonlijk kent?

“Ik zou altijd denken aan wat het beste bij jou past Ik ben zelf bijvoorbeeld heel outgoing. Ik ben zeg maar geel/ rood. Ik ben heel erg extrovert. En advocaten, met alle respect, zijn vaak blauwe mensen, vaak introvert.* Dus een wildvreemde die hen uitnodigt zullen ze misschien niet accepteren. En dan kan ik wel op z’n Haags gezegd lullen als Brugman maar dat heeft dan weinig zin. Dus kijk vooral wat bij jezelf past.  Wat wel belangrijk is als je gaat netwerken op een bijeenkomst, een congres of een netwerkbijeenkomst: vraag gewoon altijd aan iemand waarmee je een leuk gesprek hebt gehad aan het einde of diegene LinkedIn heeft en of je met elkaar mag connecten. Als je gaat connecten zit je in ieder geval in elkaars netwerk en dat kan altijd weer wat moois opleveren voor de toekomst! Begin daarmee, begin gewoon klein.”

Heb je nog een goede afsluitende tip?

“Ga connecten met mij. Voeg me vooral toe op LinkedIn en heb je nog een vraag, neem vooral contact met mij op. Ik sta altijd open voor mensen die vragen hebben of die geïnteresseerd zijn, want wie weet wat dat weer oplevert!”

 

Foto: Harrie Lamers op het Skills Event.

 

LinkedIn:    https://www.linkedin.com/in/harrielamers/

                 https://www.linkedin.com/company/harrie-lamers/ 

Facebook:  https://www.facebook.com/harrielamerszaak

Website:    https://harrielamers.nl/ 

 

*Op basis van de DISC-methode worden vier gedragsstijlen onderscheiden, te weten Dominant, Invloed, Stabiel en Consciëntieus. Aan deze gedragsstijlen zijn kleuren gekoppeld, waarbij rood en geel staan voor een dominanter en interactiever temperament en blauw staat voor een meer consciëntieus temperament.

Verenigingenweb
Cancel