Hoofdsponsor

Personal Branding

Personal Branding

Anne Ringelink
31 oktober 2018

Op dit moment studeren bijna 14.000 studenten Rechtsgeleerdheid. Waarom moet een potentiele werkgever jou kiezen? Wat maakt jou uniek? Het is lastig jezelf te onderscheiden van alle andere studenten. Een uit Amerika overgewaaid fenomeen is personal branding. Maar wat is personal branding eigenlijk?

Personal branding betekent dat je jezelf als merk presenteert. Je probeert net als een merk jezelf te presenteren aan de juiste doelgroep, waarbij je benadrukt wat jouw kwaliteiten zijn, welke ervaringen je hebt, wat jouw eigenschappen zijn en wat jou onderscheidt van alle andere merken. Denk bijvoorbeeld aan het aanbod in een supermarkt. Je bent op zoek naar een specifiek artikel, maar er zijn meerdere vergelijkbare artikelen met dezelfde werking. Het merk maakt dan uiteindelijk het onderscheid door zijn kwaliteiten, eigenschappen en ervaringen.

Waarom zou je jezelf presenteren als een merk? Tegenwoordig wordt er door recruiters veel informatie over studenten online vergaard. Het is daarom van belang dat je zowel online als offline gevonden kan worden door de juiste doelgroep. Door personal branding val je op: je bent geen ‘dertien in een dozijn’.

Hoe tover je jezelf om tot een merk?

  • Stap 1: Begin altijd bij jezelf. Het is belangrijk om over een goede portie zelfkennis te beschikken. Waar zou jij willen werken? Wat maakt jou uniek? Vraag eens aan vrienden of familie hoe ze jou in drie woorden zouden omschrijven. Kom erachter welke betekenissen deze woorden hebben en wellicht herken je jezelf hierin. Het is minstens zo belangrijk om online zichtbaar te zijn. Neem eens een kijkje op LinkedIn, connect met je kennissen en breid je aantal connecties uit! Hoe meer connecties, hoe beter jij te vinden bent.  
  • Stap 2: Formuleer je merk. Je merk moet omvatten wie jij bent en waar je voor staat. Het is daarom belangrijk dat je de ABC van personal branding hanteert. Het begint met autenthiciteit: het is belangrijk om jezelf te zijn, in welke situatie dan ook. Werkgevers moeten op je kunnen bouwen, dus wees eerlijk en betrouwbaar. Tot slot moet je consistent zijn. Heb een eenduidige manier waarop werkgevers met jou in contact kunnen komen.
  • Stap 3: Laat je merk zien! Maak gebruik van verschillende kanalen om zo veel mogelijk bekendheid te creëren met je merk. Je bent klaar om de arbeidsmarkt op te gaan.

Jij blijft je ontwikkelen en het merk ontwikkelt zich met jou mee! Het is een leerproces. Dus kom erachter wat jouw merk is, groei en geniet van het proces!

Verenigingenweb
Cancel